EZUREENLAH

SALAM, HI GENG! Nama aku Eliza Ezureen. Tapi orang suka panggil batman or kening pacak. Perangai serupa lelaki. Kasar, lasak, dan bergaya, keh. Apa lagi ek? Oh! Aku ada meniaga online, mai follow: @theredloverr , maceh kikiki

Saturday, June 27, 2015

Pakai skirts, baju fit masuk surau. Tapi...


Salam, hi geng, Kita bersua kembali kikiki. Bila masuk ramadhan ni, aku teringat dulu aku kerja adidas original kat pavilion tu. Taknak raya melopong tu paksa diri gak kerja tu, nak duit laye kehkeh. Bila teringat, mulalah aku teringat insiden insiden selama kerja kat adidas tu. Ntah, benda ni yang pertama sekali terlintas kat otak aku.

Cito dia cenggini, aku pergi solat kat surau pavi tu, tiap hari tengok gelagat gegirls yang ada kat dalam tu. Ada yang selfish nak solat makan space banyak, sejadah konker sorang, bila habis solat cermin konker sorang, amik air wudhu bukak air besar-besar sampai tepercik orang sebelah. Dengan cleaner-cleaner buat macam tempat istirehat baring berguling kuak lentang bagai, ganggu betul.

Then aku dah habis solat, tengah lengah lengah masa lipat telekung begitu rapi cantik macam baru bukak haha (sebab malas nak masuk kerja awal) tetiba aku nampak ada sorang perempuan ni pakai skirts kembang paras lutut and baju fit pendek lengan panjang dengan seorang kawan dia pakai tudung. Aku dah mengucap dalam hati *Mashaallah sistur, makruh puasa saya sisturrr * Orang dalam tu semua usha hot je kat minah ni haha, mesti semua pikir macam macam.

Aku pun 2x5 dah pikir macam macam dah, aku ingat dia teman kawan dia bertudung tu solat, aku dah pikir gila ke minah ni selamber masuk dalam pakai macam tu je. Then aku dah habis kemas aku nak chaw dari surau tu, tetiba aku tengok dia tengah sarung telekung. Weh, kaku weh aku kat situ. Yang kawan dia yang bertudung tu pulak duduk tepi dinding main phone. Ntah kenapa aku rasa terharu sangat tengok. Tapi tulah, pakaian dia tak kena tempat, tapi solat dia jaga. Wallahualam.

Kadang sakit hati dengar orang selamber cakap "Perempuan bertudung memang takkan solat, tak pernah solat, tak tahu solat, dll" Tapi nak buat macam mana, semua mulut manusia mana kita boleh tutup. Bagi aku, tak kisah orang tu nak cakap apa, dah lali dengar macam macam fitnah. Sebab kena ingat, apa kita tuduh orang nanti tu semua Allah bayar cash ja. Sebab tu aku buat chill ja kehkeh.

Since jadi benda tu, aku macam suka juga benda tu jadi. Sebab benda tu bukak mata or perception orang keliling sikit, solat tak solat seseorang tu bukan bergantung pada pakaian. Aku cerita pasai ni pun sebab, kita ni kena belajar jaga mulut, jangan nampak sekali terus tuduh bukan bukan. kita tak tahu apa orang tu lalui. Lain orang lain ragam. Takda wujud manusia yg tak pernah buat silap. Lagi satu, aku menyampah juga bila orang cakap "Pakai ja tudung tapi sekian sekian" "Pakai seksi, sekian sekian" Perangai, perangai. Aurat, aurat. Kita bukan tuhan tahu dosa pahala orang, neraka ke syurga orang tu. Manusia semua boleh berubah, jahat ke baik, baik ke jahat. Cuma cepat atau lambat ja. So chill kehkeh.

Bab kata matcalehh, "Don't worry about those people who talk behind your back, because that's exactly where they belong, behind your ass" kehkeh

Okay Papoy!

P/S: Semua cerita adalah pengalaman aku. Kalau ada yg gilo tetiba terasa, hang memang gilo kehkeh.

No comments:

Post a Comment